Afgelopen maand heeft SolutionS4Web een nieuw mailcluster opgezet voor SST Software. Met de groei die SST Software de afgelopn 4 jaar heeft doorgemaakt was ook de behoefte aan een verbeterde mailoplossing toegenomen. Hierbij was het belangrijk dat deze een hoge beschikbaarheid had en met een minimale overlast voor hun klanten in de toekomst kon worden geupgrade. Daarnaast was het ook belangrijk dat deze mailoplossing veilig was ingericht en bescherming bood tegen SPAM. SST Software wilde ook de mogelijkheid om zelf eenvoudig maildomein, mailboxen & mailbox aliassen kunnen configureren.
SolutionS4Web is met deze eisen aan de gang gegaan om een oplossing te bouwen die aan deze eisen voldeed. Als basis hiervoor is gebruik gemaakt van de SolutionS4Web Cluster oplossing. Hierbij worden 2 Linux servers in 2 onafhankelijke locaties gebruikt, 1 in Nederland en 1 in Duitsland. In de basisinstallatie van beide servers zijn maatregelen genomen zodat ongeautoriseerde personen geen toegang kunnen verkrijgen tot deze servers.
Zo zijn er bijvoorbeeld Firewalls, Antivirus, Intrusion Detection & Prevention ingericht. Ook zijn er verschillende beheerstools geinstalleerd waardoor verdacht gedrag op de server direct wordt gedetecteert en gerapporteert. Vervolgens zijn beide servers met elkaar gekoppeld zodat de data over versleutelde verbindingen wordt uitgewisseld, hierdoor blijft de data op beide servers gelijk. Op deze manier kan er ten alle tijde tussen de servers worden gewisseld zonder dat hier dataverlies optreedt. Indien 1 van de servers wegens onderhoud of verstoring niet beschikbaar is, kan de andere server direct de taken volledig overnemen.
De eindgebruikers van deze mailoplossing maken verbinding met 1 van de mailservers via het SolutionS4Web Loadbalancer Cluster. Hiervoor kunnen enkel met certificaat versleutelde verbindingen worden gebruikt, waardoor mail altijd veilig wordt opgehaald of verstuurd. Het Loadbalance Cluster zal hen naar 1 van de beschikbare mailservers doorverwijzen, zowel voor het ophalen van de email als het verzenden hiervan. Wanneer een gebruiker reeds verbinding heeft met een mailserver, maar deze server krijgt onderhoud of een verstoring, dan zal de gebruiker automatisch worden doorverwezen naar de andere server.
Functioneel kan SST Software zelf hun mailcluster beheren, voor alle technische zaken zal SolutionS4Web het beheer doen. De servers worden daarom 24uur per dag, 7 dagen in de week in de gaten worden gehouden middels monitoring software. Hierdoor kunnen verstoringen tijdig worden opgemerkt en vaak al voordat deze worden opgemerkt door de gebruikers worden verholpen. Ook worden er regelmatig beveiligingsscans uitgevoerd op beide servers zodat ook de beveiliging van beide systemen op orde blijft. Ondertussen zijn de eerste gebruikers actief op het nieuwe cluster en werkt alles zoals gepland.
Ben jij ook benieuwd wat de SolutionS4Web Cluster oplossingen voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op!